مانیتورینگ در صنعت IT چیست؟

مانیتورینگ در صنعت IT

تاکنون تعریف مشخصی برای مانیتورینگ در صنعت IT ارائه نشده است. با این حال می‌توان مانیتورینگ را راهکار کمکی برای بررسی دسترسی‌پذیری لحظه‌ای، اعلام مشکلات به افراد مورد نظر و ارائه‌ی گزارش وضعیت یک سیستم دانست. این راهکار برای تمام بخش‌های درگیر در صنعت IT از جمله مدیران سیستم، توسعه‌دهندگان نرم افزار و ابزارها، دیتابیس، شبکه‌ها و وب‌سایت‌ها کاربردی است.

هر کدام از واحدهای مدیر سیستم (System Admin)، کنترل کیفیت سیستم و مهندسین قابلیت اطمینان وب سایت یا SRE (Site Reliability Engineers) درخواست‌های مختلف از واحد مانیتورینگ در صنعت IT دارند. یک واحد مانیتورینگ جامع می‌بایست بتواند با حداقل ابزار و همچنین اعمال بار بر روی سیستم‌ها پاسخگوی تمام درخواست‌ها باشد. انواع این درخواست‌ها و نوع نیازمندی را می‌‌توان در جدول زیر جمع‌بندی نمود.

انواع نیازمندی واحدهای مختلف از سیستم مانیتورینگ در صنعت IT
انواع نیازمندی واحدهای مختلف از سیستم مانیتورینگ در صنعت IT

اجزا سیستم مانیتورینگ IT

یک سیستم ماینتورینگ خوب باید شامل بخش‌های زیر باشد:

سیستم اعلام (Alerting) : قابلیت تشخیص آنکه بداند بر روی آنچه مانیتور میشود اتفاقی افتاده است و بتواند آن را از روش‌های مورد نیاز اعلام نماید. همچنین عکس العمل  واعلام صحیح  مواقعی که اتفاق آستانه مورد نظر را رد کرد داشته باشد.

 رفع مشکل (Debugging): بعد از اطلاع‌رسانی به افراد مرتبط بتواند ریشه مشکل را تشخیص داده و راه حل ارائه بدهد.

تغییرات زمانی (Trending): اعلام و رفع مشکل معمولا در بازه زمانی چند دقیقه تا چند ساعت اتفاق می‌افتد. با اولولیتی پایین تر، نحوه‌ی رفتار سیستم و میزان تغییرات در زمان نیز مهم است.  Trending جهت تصمیم گیری در زمان طراحی و پردازش، برای مثال طراحی ظرفیت سیستم‌ها کاربرد دارد.

نتیجه‌گیری: بتوان گزارشی بر اساس سیستم های مانیتورینگ و پردازش دیتا تهیه کرد که نتیجه صحیح و قابل اتکا داشته باشد.  همچنین گاها نیازاست بخشی از سیستم مانیتورینگ را برای اهداف دیگری (راهکارهای سفارشی) استفاده کنید.

مزایای استفاده از مانیتورینگ

از جمله مزایای استفاده از سیستم مانیتورینگ برای IT می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • بالا بردن کیفیت عملیاتی با جلوگیری از خدمات و کاهش هزینه‌های ناشی از Downtime
  • مانیتورینگ و پیش‌بینی روند استفاده از منابع و برنامه‌ریزی به موقع افزایش ظرفیت‌ها
  • ارائه مستند و گزارش‌های فنی و مدیریتی
  • برنامه‌ریزی به موقع جهت اقدامات لازم
  • انتخاب مانیتورینگ مناسب با سرویس‌ها یا پروتکل‌های IT و صنعتی موجود
  • اطلاع از وضعیت SLA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *