مقایسه مانیتورینگ جعبه سیاه و مانیتورینگ جعبه سفید

 مانیتورینگ از لحاظ نقطه‌ای که نظارت انجام میشود (داخل یا خارج از سرویس بودن) به دو دسته مانیتورینگ جعبه سیاه و مانیتورینگ جعبه سفید تقسیم‌بندی می‌شود. در این مطلب مروری بر این دو نوع مانتورینگ خواهم کرد.

مانیتورینگ جعبه سیاه

مانیتورینگ جعبه سیاه یا black-box هنگامی است که اپلیکیشن یا هاست مانیتورینگ از بستر بیرونی بر سرویس‌ها نظارت می‌کند. روش‌هایی که سیستم‌ها به سرور مانیتورینگ پاسخ می دهند عموما به شرح ذیل است:

  • ICMP Echo  از طریق
  • از طریق پورت TCP
  • از طریق پروتکل HTTP 

از وب‌سایت‌هایی که به صورت جعبه سیاه مانیتورینگ را انجام می‌دهند می توان Uptime robot را نام برد. در اینگونه وب‌سایت‌ها روال بدین صورت است که تعداد محدودی نود را به صورت مجانی مانیتور می کنند و برای امکانات و تعداد نودهای بیشتر نیاز به پرداخت هزینه می‌باشد. 

مانیتورینگ جعبه سفید

در مانیتورینگ جعبه سفید، سیستم‌ها و منابع از بستر داخلی مانیتور می‌شوند و بر موارد حساس (critical) نظارت می‌کنند. این نوع مانیتورینگ تاثیر بسزایی در عملکرد سیستم‌ها و سرویس‌ها دارد. همچنین تشخیص منبع مشکلات در این روش آسانتر خواهد بود. مانیتورینگ جعبه سفید با روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • از طریق استخراج لاگ‌ها
  • استخراج وقایع
  • ذخیره شدن و جمع آوری آیتم‌ها در دیتابیس
  • انواع پروتکل‌ها منجمله SNMP

در مانیتورینگ جعبه سفید نیاز به اختصاص سرور مجزا به سرویس مانیتورینگ می‌باشد که دسترسی مناسب داشته باشد.  پورت‌ها و پروتکل‌های مانیتورینگ می‌بایست مشخص باشند. لازم است موارد و پروتکل‌های  امنیتی برای سرور مانیتورینگ به طور کامل اجرا شوند و همچنین ابزار مورد استفاده قابلیت اعمال کنترل دسترسی را داشته باشد.

برای داشتن مانیتورینگ قابل اجرا نیاز است تا در هنگام اختصاص منابع به هر سرویس بار مانیتورینگ لحاظ شود و برای کاهش این بار بخش مانیتورینگ می بایست از تکرار ابزارهای مانیتورینگ پرهیز کرد. در این روش لایه‌های فیزیکال ، شبکه، سیستم عامل و اپلیکیشن مانیتور می شوند و بسته به سرویس مورد استفاده از روش های متفاوت برای مانیتورینگ استفاده خواهد شد. از نمونه ابزارهای مانیتورینگ جعبه سفید می توان موارد ذیل را نام برد:

https://www.solarwinds.com/

https://www.manageengine.com/

https://www.zabbix.com/

https://www.nagios.org/

جدول ذیر تفاوت‌های دو نوع مانیتورینگ را نشان می‌دهد:

مقایسه مانیتورینگ جعبه سیاه و مانیتورینگ جعبه سفید

کاملترین راهکار مانیتورینگ را می‌توان ترکیبی از مانیتورینگ جعبه سیاه و جعبه سفید دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *